Nová regionálna značka doplní existujúcu sieť, ktorú momentálne
predstavuje 12 ďalších s jednotným logotypom s folklórnym motívom. Podľa
podpredsedu NS MAS Petra Nemčeka sú na území Slovenska rozložené veľmi
nerovnomerne. "Až polovica je v Banskobystrickom a ďalšie štyri v Nitrianskom kraji," povedal.
Okrem predstavenia loga bola v pondelok zároveň vyhlásená aj prvá výzva pre regionálnych producentov. "Regionálnu
značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty,
podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí
spĺňať štyri základné kritériá. Je jedinečný pre daný región, pochádza
od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje,
obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu," konkretizovala Lenka Smetanková z MAS Sekčov – Topľa.
Lokálni producenti majú na prihlásenie svojich produktov čas do konca
mája. Výrobky, ktoré splnia požadované kritériá a získajú certifikát,
budú môcť byť označené jednotnou grafickou značkou. Organizátori
zdôrazňujú, že historický región má množstvo kvalitných lokálnych
produktov, ako medovicový med z Čergovského pohoria, drevené šindle,
dymom "osmahnuté" sušené ovocie a hlinená keramika, či tradičné
Horno-šarišské slávnosti v Raslaviciach.
Koordinátorom prípravy značky je miestna akčná skupina Sekčov – Topľa a spolupracujú aj ďalšie subjekty z územia Horného Šariša.
Záujem o regionálne značky na Slovensku podľa Fitzekovej pribúda,
a preto NS MAS podporuje vytváranie nových a tiež oživenie nefunkčných.
Okrem novej značky Horný Šariš je tesne pred spustením aj značka
Piešťansko a uvažuje sa tiež o oživení značky Malé Karpaty. NS MAS ich
chce podporovať systematicky.
"Máme pripravené ďalšie aktivity, ktoré odštartovala odborná
konferencia koncom minulého roka. Tá ukázala veľký záujem regiónov
o vytvorenie nových regionálnych značiek. NS poskytuje odborné
poradenstvo a pomôcť by mal aj cezhraničný projekt v rámci programu
Interreg, zameraný na regionálne značenie, ktorý začíname realizovať už
v marci," dodal Nemček.